جلوههای موعود در شعر فارسی
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۲۶۴۸
شیراز-ایرنا- همزمانی نیمه شعبان سالروز میلاد امام زمان (عج) و اول اردیبهشت 98 یادروز سعدی شاعر بلندآوازه ایران، فرصتی را برای بازخوانی مفاهیم مرتبط با موعود و آخرین ناجی در شعر و ادب فارسی پدید آورده است.
به گزارش ایرنا، موعود و آخرین ناجی در آیینهای گوناگون، از اساسیترین آموزههاست. بازتابِ این آموزه بنیادین در فرهنگ و ادب اقوام و ملل و از جمله فارسی زبانان بسیار گسترده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شعر، بازتاب و عصاره عقیدتی و فرهنگی یک جامعه است. شعرا در سرودههایشان بر موضوعاتی تأکید دارند که حالات روحی، انتظارات و آرزوهای آنها را دربر میگیرد. ظهور مصلح جهانی به عنوان یک آرمان و وعدۀ الهی همواره مد نظر شعرا و عرفا بوده است و این آرزو یا باور در مذاهب، ملل و کشورهای مختلف دیده میشود.
باور به منجی از دیرباز در شعر فارسی مطرح بوده و شعرای فارسیزبان، گاه به صورت کنایی و غیرمستقیم وگاه به شکل روشن وآشکار از مهدی موعود(عج) یاد کردهاند. این موضوع در دورههای مختلف نوسان دارد و در عین حال در بین طبقات مختلف سرایندگان زبان فارسی از شاعران درباری تا آیینی این تفاوت قابل رصد است.
در سدههای آغازین هجری از نام مقدس مهدی بیشتر به عنوان یک نماد تاریخی استفاده میشود؛ نمادی که یادآور صلح وآرامش، قسط و عدل، پیروزی، جهان شمولی اسلام و نابودی کفر جهانی است؛ همان گونه که از دجال نیز به صورت یک نماد، نمادی که مظهر قساوت، فتنه، جنگ و خونریزی و کفر و شرک است، یاد کردهاند.
شاعران قرنهای نخستین، بیشتر در حد نگاه تاریخی و با تلمیح به موضوع، آن را در شعر خود منعکس کردهاند. مفهوم مهدویت در نزد اینان نقل یک خبر از پیامبر است که در آینده اتفاق میافتد. در میان اشعار این دوره، نام و تعبیر مهدی(عج) در ستایش شماری از امیران و شاهان استفاده شده است، اما نویسندگان نامدار این دوره هیچ اشارهای به موضوع مهدویت نکردهاند.
در واقع یادکرد امام دوازدهم در اشعار مدحی درباری سدههای نخستین شعر فارسی اغلب با حالتی اغراقآمیز با ترک ادبی شرعی همراه است و شاعران اغلب اوصاف ستودهای چون عدالت مهدوی و صلح و آرامش یا طوفانهای پیش از ظهور موعود را با اوصاف ممدوحان خویش مقایسه میکنند.
به عنوان نمونه، حسن عنصری بلخی از قصیدهسرایان قرن پنجم در قصیده مدحی خود با ترک ادب شرعی، شیوه حکومتی سلطان غزنوی را نسخهای از حکومت جهانشمول مهدی موعود معرفی میکند.
عنصری، ملکالشعرای دربار غزنویان نیز در قصیده دیگری در گزافهگویی در این باره شهره است.
نمونههای چنین اشعاری را در دیوان اغلب شاعران دورههای نخست سبک خراسانی چون ابوالفرج رونی، انوری ابیوردی و خاقانی شروانی تا برخی شاعران دوره سبک عراقی چون نظامی گنجوی و خواجوی کرمانی میتوان دید.
در قرنهای بعد، بهویژه در بیان شاعرانی چون مولوی، مهدویت، نوعی و معنوی است و هر کسی که انسان را رهایی بخشد، ولیّ و مهدی است. مولوی البته با گرایشی متفاوت به موضوع مهدویت پرداخته است:
پس به هر دوری ولیی قائم است
تا قیامت آزمایش دائم است
از دیگرسوی حضور حضرت مهدی(عج) در اشعار مناقبی شعرای آیینی فارسیزبان، حضوری گسترده و فراگیر است و موضوعاتی مانند: غیبت، ظهور، فرج، انتظار و یاران آن حضرت در زمانه غیبت را در شعر مهدوی مطرح ساخته است.
سنایی غزنوی شاعر قرن ششم، در قصیدهای دردمندانه که در «انقلاب حال مردمان و تغییر دور زمان» سروده، از غیبت حضرت مهدی(عج) با حسرت بسیار یاد میکند و از اینکه در جهانی پر از دجالان عالمسوز حضور دارد، گلایهمند است:
ای دریغا! مهدیی، کامروز از هر گوشهای
یک جهان دجال عالمسوز، سر بر کردهاند
ای سنایی! پند کم ده، کاندر آخر زمان
در زمین مشتی خر و گاو سر و بر کردهاند
از ابتدای حمله مغول تا ابتدای دوره صفویه، موضوعاتی چون دوری و انتظار فرج در اشعار بسیاری از شاعران این دوره بروز مییابد. تقریباً اغلب دیوانهای اشعار، کم یا بیش، به ذکر و یاد مهدی موعود(عج) پرداختهاند که از این میان ماهیت منجی موعود در اشعار شاعرانی چون شیخ حسن کاشی، ابنیمین، خواجوی کرمانی، حافظ، شاه نعمتالله ولی، قاسم انوار و ابنحسام خوسفی بسیار پر رنگتر مطرح شده است.
در دیوان خواجوی کرمانی ترکیببندی در هفده بند با نام «فی نعت الانبیاء و مناقب الائمه الاثنیعشر(ع)» وجود دارد که بند شانزدهم آن به مهدی موعود(عج) تعلق گرفته است. ابنیمین فریومدی نیز دو قصیدۀ غرّا در وصف حضرت دارد.
ابنحسام خوسفی نیز بارها به ذکر حضرت پرداخته و همچون سنایی از فساد و آشفتگی روزگار گلایهمند است و آرزوی قیام امام عصر(عج) را دارد:
مرحبا ای مهدی آخر زمان
آشکارا باش، پنهان تا به کی؟
در همین سدههاست که حافظ در غزلهایی به صراحت و آشکارا و با لطافت به گستره و ثمره حکومت مهدی اشاره کرده است. گاه حوادث زمانه را بهانهای برای سرودن این اشعار قرار داده است:
کجاست صوفی دجال فعل ملحدشکل
بگو بسوز که مهدی دینپناه رسید
ارادت مردم به حضرت قائم، غزلهای متعدد دیگری از حافظ را نیز به موضوع انتظار منتسب کرده است. از جمله:
ای پادشه خوبان، داد از غم تنهایی
دل بیتو به جان آمد وقت است که بازآیی
یا:
شب وصل است و طی شد نامه َهجر
سلام فیه حتی مطلع الفجر
یا:
یا رب آن آهوی مشکین به ختن بازرسان
وان سهی سرو خرامان به چمن بازرسان
یا:
ای غایب از نظر به خدا میسپارمت
جانم بسوختی و به دل دوست دارمت
یا:
یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور
کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور
برخی از غزلهای عاشقانه حافظ حتی از سوی محققان و حافظدوستان به عنوان اشعاری که در وصف حضرت ولیعصر(عج) است، معرفی میشود:
آن سیهچرده که شیرینی عالم با اوست
چشم میگون لب خندان دل خرم با اوست
گرچه شیریندهنان پادشهانند ولی
او سلیمان زمان است که خاتم با اوست
شیخ محمود شبستری، عارف و عالم قرن هشتم نیز در منظومه گلشن راز درباره نبوت و ولایت گفته است:
نبوت را ظهور از آدم آمد
کمالش در وجود خاتم آمد
ولایت بود باقی تا سفر کرد
چو نقطه در جهان دور دگر کرد
ظهور کل او باشد به خاتم
بدو یابد تمامی هر دو عالم
در این سده و سدههای دیگر از دوره رواج سبک هندی به بعد بهویژه شعر معاصر، رویکرد شاعران آیینی به موضوع غیبت و ظهور، به روی مشتاقان منجی عدالتگستر باز شده است.
از دوره صفوی به بعد مهدویت با مفهوم شیعی بیشتر در شعر وارد میشود ولی چندان پویا نیست و بهترین و نزدیکترین مفهوم مهدویت در شعر دوره معاصر متجلی است.
شاعران این دوره نیز در سرایش شعر مهدوی به چشماندازهای دلکشی نظر داشتهاند که باعث رونق هرچه بیشتر این درونمایه شده است. مثلاً ظهور امام عصر در دورانی است که ظلم و ستم رو به افول و نزول میگذارد و ظالمان و فاسدان راهی دیار گمنامی و عدم میگردند:
به تأیید مهدی خصالی که تیغش
روانسوز دجال طغیان نماید
در شعر سنتی تا پیش از دوره معاصر، عموماً ستایش، بیان عظمت، دینپناهی و عدالتگستری، داشتن قدرت الهی و صاحبالزمانی آن حضرت مطرح میشود.
مهدی مصلح جهانی است، ولایت تکوینی دارد، امت در انتظار او است، همه جا چشمها به دنبال او میگردد، دجّالها را از میان برمیدارد، با چشم جهانبین میتوان طلعت او را دید، عیسی(ع) همراه او است، حکمران قلمرو توحید است، هستی در کنف حمایت و عنایت او است، جلوه تام و تمام انبیای الاهی است، فرمانش در همه کره خاکی مطاع خواهد بود، صفاتی خدایی و قدرتی لایزال دارد، با آمدنش کفر پایان مییابد و انوار وجودش در حال پرتوافشانی است. مثلاً فیض کاشانی معتقد است همچنان که ظهور امام تحول و شگفتی بزرگی قلمداد میشود، غیبتش نیز معجزه است و حکمت الهی برشمرده میشود:
گه مهدی آرد در جهان، پنهان کند او را چو جان
از دیدۀ نامحرمان، ما العشق الا معجزه
تبیین رسالتهای جهانی امام زمان(عج) از دیگر مواردی است که شاعران فارسی به آن پرداختهاند. انعکاس این رسالت که ابعاد جهانی دارد، در شعر فارسی شامل مواردی همچون مبارزه بنیادی و فراگیر با بیداد و بیدادگران در عرصه جهانی، رویارویی تمامعیار با کفر جهانی و ایادی آن، برقراری نظام قسط و عدل واقعی در گستره جهان، تحقق جهانشمولی دین مقدس اسلام و احیای ارزشهای دینی، برقراری حکومت جهانی اسلام، حاکمیت فرهنگ اصیل اسلامی، رسوایی داعیهداران دروغین مهدویت و تبیین زشتی و پلیدی دجالان است.
در دوره مشروطه، اهلی شیرازی، وجود امام زمان را را گرهگشایی میداند که سرانجام، گره از کار زمین و زمان خواهد گشود:
گنجی که نقد هر دو جهان است عاقبت
خواهد به دست مهدی آخر زمان گشود
او آن گرهگشاست که چون سر زند ز غیب
خواهد گره ز کار زمین و زمان گشاد
در همین دوره، لطفعلی بیک آذر بیگدلی، شرایط زمانه را برای ظهور آن آخرین منجی بشریت، مناسب میبیند و از آن حضرت میخواهد که با ظهور خود، دردها را درمان کند و بر زخمها مرهم گذارد:
شها! وقت است کز ایوان گذاری پای در میدان
کنی بر دردها درمان، نهی بر زخمها مرهم
بهجت قاجار نیز همانند آذر بیگدلی، ضمن تقاضای ظهور از آن حضرت میخواهد که از کعبه، قیام جهانی خود را آغاز کند تا کفر به ایمان بدل شود و از گستره کره خاکی، ظلم و ظلمت رخت بربندد:
تیره شد روی جهان از کفر شاها! از حرم
جلوه کن تا کفر را تبدیل بر ایمان کنی
از حجاب غیب رخ بنمای ای نور خدای
تا که رفع ظلم ودفع ظلمت از کیهان کنی
در دوره قاجار نیز به گونهای همان موضوعات قبل دنبال شده است. شاعران در موضوعاتی مانند ناله از زشتکاریهای زمانه، آرزوی ظهور موعودی نجاتبخش، پریشانی اوضاع و احوال، تحقق خلع سلاح و صلح جهانی و مانند آنها و بیشتر در مدیحهها و قصاید خود و در ابیاتی فخیم و استوار، از مهدی و مهدویت سخن گفتهاند. برخی از شاعران این دوره و آغاز دوره پهلوی عبارتاند از: ادیب پیشاوری، ادیبالممالک فراهانی، محمدعلی فروغی، ابوالحسن جلوه، سروش اصفهانی و صفیعلیشاه.
ملک الشعرای بهار چنین میسراید:
گر نهان است، یکی روز عیان خواهد شد
آشکار از رخش آن راز نهان خواهد شد
در همه گیتی فرمانش روان خواهد شد
آنچه خواهیم بحمدالله آن خواهد شد
تا رسد دست من آن روز بدان دامن پاک
نهم امروز بدین در، سر طاعت بر خاک
دوره انقلاب اسلامی عصر تجلی شعر آیینی شعر مهدوی است که دو زیرمجموعه دارد؛ شعر انتظار و شعر ظهور.
شاعرانی که در شعرشان به حضرت پرداختهاند موضوعات مختلف شعر انتظار چون: امام زمان(عج) و شهدا، ارتباط عاشورا و قیام حضرت مهدی(عج)، تمنای وصال، شرح هجران و شکوه از ایام فراق، اظهار عشق و محبت به امام مهدی(عج)، سیمای مختلف حضرت ولیّعصر(عج)، نزدیک شدن ظهور امام زمان(عج)، جهان قبل از ظهور، جهان پس از ظهور، مسجد جمکران و امام عصر(عج)، رجعت و ظهور امام مهدی(عج)، انتقام گرفتن از دشمنان اهلبیت در شعرشان به چشم میخورد:
قطعه گمشدهای از پر پرواز کم است
یازده بار شمردیم و یکی باز کم است
این همه آب که جاری است نه اقیانوس است
عرق شرم زمین است که سرباز کم است
مضمونسازی با موضوع مهدویت در شعر فارسی با پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شکل تازهای به خود گرفت به طوری که به یکی از اصلیترین درون مایه های شعر دفاع مقدس تبدیل شد.
شاعران مقاومت، صفات، شخصیت و نشانههای امام عصر(عج) را دستمایه ساخت صور خیال شعری و مضامین شاعرانه کردند. باور به دمیدن صبح عدالت و شکوفایی جهان با ظهور، لذت انتظار و عشقورزی به منجی عالم، استغاثه و طلب وعده دیدار از مهمترین عناصر مضمونساز شعر دفاع مقدس به شمار میرود.
جهان در عصر غیبت به شبی دیرپای همانند شده که ظهور مهدی(عج) برتر از طلوع هزار خورشید است. اعتقاد به صبح عدالت به مثابه یک فرهنگ در کالبد جامعه جاری است چون این صبح باید ظلم و استبداد را که در فرهنگ مردم به شب تعبیر میشود براندازد. بهار در شعر معاصر مضمون نمادین آغاز مجدد حیات، شکوفایی، رستن از خمودگی وآراستن با شکفتگی را با خود دارد. در شعر مقاومت، حکومت همراه با عدل آخرالزمان، پایان سردی و افسردگی تبعیض، گناه و ظلم است. در اشعار دفاع مقدس، رزمندگان حضرت مهدی(عج) را به جان مادرشان و به خون شهدا سوگند می دهند که از پرده غیبت درآید.
شاعران مقاومت، جهان در عصر غیبت را به شبی دیرپای همانند کرده گفتهاند اعتقاد به ظهور برای مردم به یک فرهنگ مبدل شده آنان منتظر ظهور تحقق وعده الهی هستند:
بیتو اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها هجری و شمسی همه بیخورشیدند
از همان لحظه که از چشم یقین افتادند
چشمهای نگران آینه تردیدند
در دوره معاصر، شعر فارسی روال سنتی خود را در موضوع مهدویت طی میکند. البته مضامین و زبان، تازهتر از گذشته است و برخی از شاعران مانند ملکالشعرای بهار، مهدی الهی قمشهای، جلالالدین همایی، صابر همدانی، سید صادق سرمد، امیری فیروزکوهی، قاسم رسا، ناظرزاده کرمانی و قدسی مشهدی به این موضوع پرداخته و عمدتاً در وصف و شکوه و عدالتگستری حضرت، داد سخن دادهاند.
شعر مهدوی این دوره تا حدودی همان ویژگیهای گذشته را دارد، اما تعداد شاعران مهدویسرا نسبت به دوران گذشته فزونتر است.
نقش متقابل زبان و موضوع نیز در خور توجه است: هم ادبیات در توجه به موضوع مهدویت و گسترش مفاهیم آن تأثیرگذار است و هم موضوع در خلق ترکیبات و گسترش واژگان و زبان مؤثر است.
9910/ 2027
از: دکتر فاطمه تسلیم جهرمی، خبرنگار ایرنا و مدرس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه جهرم
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي شعر فارسي امام زمان دهه مهدويت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۲۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حکم اعدام توماج صالحی اجرا میشود؟ / علی هیبتی و حاشیه زشتی که برایش ایجاد شد/ بیماری ترانه علیدوستی چیست؟ / موعود شمخانی؛ داستان یک بازداشت بزرگ
به گزارش «تابناک»؛ آنچنان که مورد اشاره قرار گرفت، در میان اخبار و حوادثی که در هفته گذشته در فضای مجازی مطرح شد، تعدادی از اخبار برای مدت چشمگیری در کانون توجهات قرار داشتند که در این بسته خبری به اهم آنها اشاره میشود. با این توضیح، علاوه بر اشاره به اصل موضوع و یا خبر، تلاش میکنیم تا مقداری نیز در مورد چرایی ترند شدن و جزئیات آن توضیح دهیم.
حکم اعدام توماج صالحیچند روزی است که انتشار خبر اعدام حکم اعدام توماج صالحی در فضای مجازی با حواشی فراوانی رو به رو شده است و بسیاری در این خصوص پرسشهایی را ناظر بر چرایی صدور این حکم و نیز دلیل بازداشت توماج صالحی مطرح میکنند.
برخی نیز به این حکم اعتراض دارند و آن را سختگیرانه توصیف میکنند.
توماج صالحی خواننده رپ و اعتراضی در ایران است. ترانههای رپ او بیشتر ابعاد سیاسی و اعتراضی دارد و بعضاً در متن ترانه هایش توهینهایی را علیه مسئولان ارشد نظام مطرح میکند.
صالحی در ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ به دلیل ترانه هایش بازداشت شد. او همچنین در ۸ آبان ۱۴۰۱ به دلیل انتشار فیلمهای اعتراضی و تحریک جوانان به حضور در اعتراضات باردیگر بازداشت شد. در همین رابطه خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، بهنقل از سید محمد موسویان دادستان اصفهان، خبر بازداشت توماج صالحی را تأیید کرد و مدعی شد که او «در ایجاد اغتشاشات و دعوت و تشویق به اغتشاش و آشوبهای اخیر در استان اصفهان و در شهرستان شاهینشهر نقش کلیدی داشته است».
۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ خبر رسید که حکم بدوی محکومیت توماج صالحی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان صادر شده است. همین موضوع سبب شد تا نام او در فضای مجازی مورد توجه کاربران قرار بگیرد و بسیاری تلاش کنند تا زمینه لغو صدور حکم اعدام برای او را فراهم کنند.
توضیح بیشتر اینکه دادگاه توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض به اعدام و مجازاتهای تکمیلی محکوم کرده است هرچند که این حکم بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.
جنگ ایران و اسرائیلتنش میان ایران و اسرائیل که پس از حمله جنایتکارانه این رژیم به کنسولگری ایران در شهر دمشق به اوج رسید و به دنبال آن پاسخ قاطع ایران به این گستاخی در قالب عملیات وعده صادق همچنان یکی از تیترهای اول رسانههای ایران و جهان است.
بسیاری پس از حمله ایران به اسرائیل منتظر پاسخ اسرائیل بودند، اما تنها یک خرابکاری نافرجام در حواشی شهر اصفهان که آن اسرائیل جسارت پذیرفتن مسئولیت آن را نیافت، پایان بخش ماجرا بود.
علی هیبتیعلی هیبتی یکی از ورزشکاران ایرانی ساکن در کشور روسیه است که هفته گذشته به دلیل اقدام غیر اخلاقی در قبال یک زن که زمان مسابقه را اعلام میکرد، با حمله تماشاگران رو به رو شد و به شدت مجروح شد.
این اتفاق با واکنشهای متفاوتی در فضای مجازی رو به رو شد و نام او را در ایران به یکی از ترندها تبدیل کرد.
ورزشکار ۲۸ ساله ایرانی است که در شهر گوجان استان چهارمحال بختیاری متولد شده است. هیبتی ورزش حرفهای را از ۱۰ سالگی با رشته ووشو شروع کرد و در سبک ساندا چند عنوان قهرمانی را در کشور به دست آورد. هیبتی در لیگ برای تیمهای دانشگاه آزاد و پاس هم مبارزه کرده بود و در چند نوبت هم به مسابقات بین المللی اعزام شده بود. بعد از مدتی این ورزشکار در مصاحبهای اعلام کرد بخاطر شرایط مالی و امرار معاش تصمیم گرفته از رشته ورزشی ووشو کنار برود و در رشته MMA مبارزه کند.
هیبتی که برای انجام مبارزهای در روسیه حاضر شده بود، برای بیرون رفتن زنی که زمان شروع مسابقه را اعلام میکرد حرکت غیورزشی انجامم داد که همین اتفاق برای او حاشیه ساز شد. هیبتی با پایان مسابقه و خروج از رنگ مورد حمله گروهی روسها قرار گرفت و توسط تماشاگران روس به قصد کشت ضرب و شتم شد. هیبتی در ادامه عذرخواهی هم کرد، ولی کمیته بررسی تخلفات، او را برای همیشه از مسابقات محروم کرد.
برنامه امتحانات نهاییبا نزدیک شدن به ایام امتحانات نهایی مدارس، یکی از پرسشهای پر تکرار در فضای فضای مجازی جست و جو پیرامون برنامه و جزئیات امتحانات نهایی به ویژه زمان این مسابقه است.
بنابر جدول منتشره از سوی وزارت آموزش و پرورش امتحانات از ۳۰ اردیبهشت آغاز میشود و تا ۲۹ خرداد ادامه خواهد داشت.
قیمت طلا و قیمت دلارقیمت طلا و قیمت دلار نیز در هفته گذشته به سان دیگر هفتهها یکی از دغدغههای مهم کاربران فضای مجازی بود که از سوی آنها در مورد آنها جست و جو میشود.
در واقع بسیاری از شهروندان نگران افزایش قیمت دلار و طلا و اثر سوء آن بر زندگی خود هستند.
در بازار روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه قیمت طلا، سکه و دلار نوسان صعودی را ثبت کردند. فعالان بازار در خصوص رشد طلا و سکه دلایل مختلفی را مطرح میکردند.
قیمت هر قطعه سکه امامی صبح دیروز برای مدت زمان کوتاهی کانال ۴۰ میلیون تومان را از دست داد و با ۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش رسید. اما در ادامه معاملات و در نیمه ظهر تقاضا برای خرید سکه بالا رفت و این فلز گران بهای داخلی در حول و حوش ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد. به عبارت دیگر سکه بازان امروز شاهد رشد یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی سکه امامی بودند. معامله گران درباره این بازگشت قیمت، دو نظر داشتند؛ گروه اول معتقدند که این افزایش قیمت در بازار سکه پولبک بوده و برای اصلاح روند کاهشی نیاز بازار است. اما در مقابل، گروه دیگری بر این باورند که این برگشت قیمت، تغییر روند در بازارهاست؛ به این صورت که بعد از مشاهده قیمت در کف، خریداران وارد بازار شدند.
بیماری ترانه علیدوستی چیست؟چند روزی است که خبر ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری عجیب مورد توجه کاربران در فضای مجازی قرار گرفته است.
بعد از اعلام خبر بستری شدن ترانه علیدوستی گمانه زنیهایی درباره بیماری او کردند تا اینکه مشخص شد این بازیگر ایرانی دچار بیماری به نام سندرم (Drug Rash with Eosinophilia and Systemic Symptoms) با نام اختصاری (DRESS) شده است که یک نوع واکنش شدید ناشی از حساسیت به مصرف برخی داروها است. اما سندرم درس (DRESS) چیست و آیا کلا بیماری خطرناکی است؟
بثورات دارویی همراه با ائوزینوفیلی و علائم سیستمیک یا سندرم DRESS یک واکنش حساسیت شدید به برخی از انواع داروها به شمار میرود. علائم این بیماری شامل تورم پوستی، تب، ناهنجاریهای خونی و درگیری اندامهای مختلف است. متخصصین این آلرژی نادر دارویی را به طور بالقوه تهدید کننده زندگی میدانند که به دنبال واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به برخی داروها رخ میدهد. علائم ممکن است هفتهها پس از شروع داروی مشکل زا توسط فرد تظاهر یابند. درمان اغلب شامل قطع داروهای مشکوک و استفاده از داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی به منظور کاهش علائم است.
موعود شمخانی کیست؟موعود شمخانی، برادرزاده علی شمخانی است که ۲ روز پیش خبر بازداشت او به دلیل فساد مالی تایید شد.
موعود شمخانی معاون سابق فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند بود که یکی از خبرگزاریهای رسمی مدعی شد بازداشت شده است.
در سال ۱۳۹۴، موعود شمخانی، به سمت معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند منصوب شد. پس از وقوع حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان در سال ۱۴۰۱، شایعاتی درباره همکاری وی با حسین عبدالباقی، مالک این ساختمان مطرح شده بود.
روز دوشنبه دوم خرداد ماه ۱۴۰۱، ساعت ۳۰:۱۲، حدود چهل درصد از ساختمان شماره (۲)، که جزء ساختمانهای دوگانه به نام "متروپل" در خیابان امیری (امیر کبیر) آبادان قرار داشت، فرو ریخت. طبق آمار رسمی، متأسفانه در این حادثه ۴۳ نفر جان خود را از دست داده و تعدادی دیگر زخمی شدهاند.
خبرگزاری برنا خبر بازداشت موعود شمخانی معاون فنی سابق سازمان منطقه آزاد اروند و برادرزاده علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی را تایید کرد و در این باره نوشت: وی به اتهام دریافت رشوه و فساد مالی در آبادان بازداشت شده است. موعود شمخانی در سال ۱۳۹۴ به سمت معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند منصوب شده بود.